Kæmpe Sæbebobler
Forsøg jer frem, med at lave de største søbebobler I kan forestiller jer. Perfekt aktivitet til en varm sommerdag, hvor I kan lege med vand og bygge jeres egne rammer til at blæse sæbebobler med.
- Alderstrin: Succes på alle alderstrin, så længe deltagerne finder deres indre legebarn frem. De mindste (6-8 år) har dog brug for hjælp til at få lavet de store sæbebobler.
- Tid: fin aktivitet til en times tid – evt. længere I godt vejr.
Fotoløb
Lær Spejdercentret Gurredam at kende med et fotoløb. Aktiviteten indeholder billeder I tre sværhedsgrader således at den kan passe til alle aldersgrupper. Start med den sværeste og tag derefter en lettere kategori hvis I ikke kan løse opgaven. Billederne indeholder ledetråde til det sted på centeret som I skal finde, for at skaffe et bogstav til løsningen. En god made at komme rundt på centret og se grunden.
- Alderstrin: særligt god til mikro-junior spejderne. Til troppen og op anbefales det at tage den svære kategori og fx. Tage løbet på tid I mindre grupper.
- Tid: Afhænger meget af spejdernes tempo. Regn med 30-60 min.
Flagstangsspil
Barndommens ringspil er her genopfundet som flagstangsspillet. Banen bygges af flagstænger og ringene er hulahopringe. Gør det til en konkurrence og tæl point efter hvilken flagstang I rammer. Sværhedsgraden indstilles ved at ændre på afstanden til flagstængerne, eller fx. kaste med den modsatte arm.
- Alderstrin: Kan bruges af alle aldersgrupper – særligt god til 8-12 år.
- Tid: øverunde + et spil for en patrulje tager ca. 45 min.
Origami
Prøv kræfter med den gamle japanske tradition med papirfoldning. Aktiviteten indeholder modeller for forskellige figurer og skulpturer, eller du kan opfinde dine egne. Aktiviteten er udfordrende for alle. I kan altid slutte aktiviteten af med en konkurrence med papirfly eller frø-race.
- Alderstrin: 8-16 år.
- Tid: 1,5 time.
Fluesmækker Fodbold
Spil fodbold på en ny og sjov måde. Bolden er mindre en normalt og i stedet for fødderne må du kun ramme bolden med en fluesmækker. Du kan spille et spil på 10 min eller tage en turnering med flere hold og finaler. Spillet kan tilpasses alle aldersgrupper ved at variere størrelsen af banen, spilletiden, spille to-og-to sammen osv.
- Alderstrin: Kan som sagt tilpasses alle aldersgrupper. Aktiviteten kan dog særligt anbefales også til de ældre spejdere.
- Tid: 30-120 min.
Skumvulkan
Så skal der bygges en vulkan af almindelige køkken materialer. Med denne aktivitet for I mulighed for at bygge jeres egen naturtro vulkan, som I til sidst for til at gå i udbrud med lyserødt skum-lava.
- Alderstrin: 8-16 år.
- Tid: Aktiviteten er beregnet til at I bruger tid på at grave jeres egen vulkan og bygge den op, indtil I til sidst starter jeres udbrud. Her vil aktiviteten tage 60-90 min. Men den kan også gøres hurtigere, hvis I ikke bruger så lang tid på at bygge vulkanen.
Natur Kompas
Byg dit eget kompas ved hjælp af simple materialer og magnetisme. En god mulighed for at lære mere om kompasset, polerne og hvordan man bruger det.
- Alderstrin: fra du har lært dine spejdere at bruge kompas og et par år frem.
- Tid: 10-60 min. Aktiviteten indeholder mange forslag til, hvordan du som leder kan lege med kompasset med dine spejdere, og kan derfor variere meget i tiden I bruger på det.
Bro Bygning (senior aktivitet)
Dette er en teambuilding opgave for de ældre spejdere. Test gruppens evne til at samarbejde og strukturere et projekt, samt være realistiske under tidspres. Aktiviteten slutter med en evaluering i gruppen, omkring deres måde at arbejde sammen på, således at de kan tage ved lære af deres projektarbejde – her hvor de har planlagt og bygget en bro i papir med præ-definerede krav på tid.
- Alderstrin: 16 år og op.
- Tid: 1,5-2 timer.
Kæmpe labyrint
En god samarbejdsopgave til spejdere i alle aldre. I holder sammen den store labyrint og skal nu samarbejde om at få kuglen sikkert igennem banen, uden at ryge ud.
- Alderstrin: Alle (for de små spejdere kan labyrinten med fordel hviles på en af de store sten der findes ved storhytten.
- Tid: 10-30 min.
Naturvendespil
Så skal jeres naturkendskab testes. Dette er en stor version af et traditionelt vendespil, som afbilleder forskellige naturelementer. Brug din hukommelse til at matche flest par og din viden omkring naturen til at identificere billederne.
- Alderstrin: 6-12 år.
- Tid: 15-30 min.